Worlds End Inside är ett dans- och koreografiprojekt av Linn Ragnarsson i samproduktion med Teater Martin Mutter. Föreställningen utforskar kroppen som plats för språkliga verktyg bortom orden.
Dansarna Viktoria Andersson och Pär Andersson bjuder in publiken till ett tillstånd mellan våra kroppar och vår omgivning. Verket rör sig från det personliga till det gemensamma. Genom innerlig dans skapas ögonblick av öppningar där magi tränger igenom vardagen. När orden försvinner ges kroppen – och allt den rymmer – möjlighet att träda fram. Där kan inkännande, lyssnande och insiktsfullhet utvecklas.
Teamet har hämtat inspiration från den fenomenologiska filosofen M. Merleau-Pontys tankevärld: ”Men just därför att kroppen kan utestängas från världen är den också det som öppnar mig för världen och sätter mig i en situation i den”.
Projektet har stöd från Kulturrådet, Region Örebro Län/Dans i Region Örebro län, Örebro Kommun och Föreningen Fröjdans.
Trailer och foto: Erik Wärlegård
KONSTNÄRLIGT TEAM
Linn Ragnarsson – idé, koreografi, regi
Linn Ragnarsson kommer från Örebro och är utbildad vid Kgl Sv Balettskolan i Stockholm. Linn har arbetat med koreografer som Gisèle Vienne, Hagar Malin Hellqvist Sellén, Nicole Neidert, Mia Habib, Malin Elgán, Helena Franzén, Claire Parsons, Anna Vnuk, Guilherme Bothelo & Cie Alias, Lena Josefsson & Kompani Raande-Vo, David Zambrano och Khosro Adibi. Linn var konstnärlig ledare för Dansfestival Raande-Vo som arrangerades till minne av Lena Josefsson 2022. Hon har studerat separata kurser i fenomenologi och filosofi. Just nu är hon aktuell med sitt första egna projekt, ”Worlds end inside” i samproduktion Teater Martin Mutter i Örebro.
Viktoria Andersson – dans och kostym
Viktoria Andersson är född och uppvuxen i Umeå och är verksam dansare med bas i Stockholm. Hon är utbildad vid SEAD (Salzburg Experimental Accademy of Dance).
Efter sin examen har Viktoria arbetat med Kubilai Khan Investigations, Malmö Stadsteater, Albert Quesada, Ludvig Daae, Marcus Baldemar, Philip Berlin, Dani
Brown, Nicole Neidert m fl.
Pär Andersson – dans
Pär Andersson har varit verksam som dansare och scenkonstnär sedan 2008. Han är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan samt Parts i Belgien. Han har bl.a arbetat med koreografer, konstnärer och regissörer som Björn Säfsten, Malin Elgán, Anna Ådahl, Dora Garcia, Linda Blomqvist, Kenneth Kvarnström, Ina Christel Johannessen, Örjan Andersson, Eva Lundqvist samt Jonna Nordenskiöld. I höstas sågs Pär i Björn Säfstens “And so we’re gone” på Elverket.
Evelina Dembacke – ljus
Evelina Dembacke arbetar som visuell konstnär och ljusdesigner i Sverige och i Norge. Hon arbetar tvärkonstnärligt tillsammans med andra konstnärer framförallt inom dans och musik. Den undersökande processen med ett tidigt möte mellan discipliner är en
metod som ständigt driver konstnärskapet i nya riktningar. Dembacke har erfarenhet från flera tillfällen av att skapa föreställningar för barn och unga, bland annat genom konstnärskollektivet Oslo Koreografiske.
William Rickman – ljud
William Rickman är tonsättare, musikproducent och konstnär bosatt i Stockholm. Som artist har han med sina olika musikprojekt uppträtt världen över, bland annat på Museu de Arte Moderna i Rio de Janeiro, Museum of Digital Art i Austin och hackerklubben KL10TCH i St Petersburg. Som tonsättare inom scenkonst har han skrivit musik till ett tiotal föreställningar av bland andra Ludvig Daae, Or/Eller (Anja Arnquist och Madeleine Lindh) och Robin Jonsson. Han samarbetar ofta med konstnärerna Susanna Jablonski och Santiago Mostyn med att skapa ljudskulpturer, ljud till installationer och musik till film. Centralt i hans arbete är sammanflätandet och omvandlandet av olikartade ljud från skilda domäner, där ljudbild och materialitet i relation till rytm och harmoni skapar en atmosfär som rymmer såväl lekfullhet som andakt.